Thursday, April 28, 2011

PERKASA

Masa pi Alor Setar semalam, lihat ada banner ada gambar mantan PM, Tun mahathir. Pi perhati rupanya ada perhimpunan Melayu pada 30 April ni di Alor Setar.

Nampaknya la ni yang boleh himpun Melayu adalah Perkasa, UMNO tak boleh dah kot.

UMNO mungkin tak upaya lagi nak perjuang Melayu, terpaksa kontrak kat Perkasa.

Cuma jangan nanti berjuang bangsa hingga mewujudkan perasaan yang tidak baik antara kaum. takut jadi kes macam 1988. UMNO dan MCA dok bergaduh, orang parti pembangkang pula yang kena.

Oleh itu, pihak pembangkang kena hati-hati dengan permainan isu ini. MCA buat marah kat Utusan, UMNO perjuang Melayu; oleh itu nampak mereka betui pejuang bangsa masing-masing.

Oleh itu, rakyat kena tolak parti pejuang bangsa.

Tuesday, April 26, 2011

Bahasa

Nampaknya orang UMNO baru perasan bahawa depa malu cakap Melayu. TPM dok kata macam tu, macam dia kuat sangat cakap Melayu. Kita tengok majlis rasmi, rasanya menteri dok cakap bahasa asing sahaja. Kalau sidang akhbar, lagi dia cakap Orang Putih.

Perkasa bahasa Melayu: TPM

Sikap malu bertutur menyebabkan bahasa kebangsaan terus terpinggir


KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, sikap malu dan rendah diri masyarakat untuk bertutur menggunakan bahasa Melayu menyebabkan bahasa itu seolah-olah terpinggir di bumi sendiri.


Aku baca online disini, nak beli, tak payah la, biar tergantung di kedai sahaja.

kenapa mereka merasakan oarang malu bertutur Bahasa Melayu, sedangkan jelas menteri dari kalangan orang UMNO yang tak mau cakap Melayu, ini jelas siapa yang cakap tak serupa bikin.

PM pun dilihat di TV sering cakap bahasa lain dari BM.

Ini tak pula dibising oleh apa tu pejuang Melayu... PERKASA. kenapa tak nampak, parti yang memperjuangkan Melayu, tetapi pemimpin dia lebih suka cakap Inggeris.

Jadi tengok cerita ni dan berita macam ni, nak tergelak ha,ha, ha........

Oleh itu, parti yang begini patut diturunkan, mungkin kerana lama dah dok pegang kuasa kot......

Monday, April 25, 2011

Banyak Pengaruh

Ada seorang pelakun tu kata dia ditawarkan jawatan tinggi oleh sebuah parti pembangkang tapi dia tak mau pasai dia penyokong UMNO. berita tu

Amboi sakan no, hang punya pengaruh sampai depa nak tawar jawatan tinggi. Jawatan apa tu, presiden? Timbalan Presiden? Ketua Pemuda?

Rasanya rugi kalau nak ajak orang macam ni, tak lah banyak peminat pun, rasanya pasai apa kata macam tu? Parti mana tu yang nak bagi jawatan tinggi kat dia?

Harap tengok-tengok dia ni, pasai dia ramai pengikut...... ha, ha ,ha

Tuesday, April 19, 2011

Nyanyok

Nampaknya bekas PM, Tun Dr M makin nyanyok. Apakah yang dia kata ni?

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, kejayaan terbesar DAP pada pilihan raya negeri Sarawak Sabtu lalu ialah memusnahkan konsep perkongsian kuasa dan kekayaan antara pelbagai kaum yang selama ini dijuarai oleh Barisan Nasional (BN) dengan memisahkan masyarakat Cina daripada yang lain. sumber.

Begitulah antara berita yang di dapati di sini. Kenapa Tun cakap macam tu.

Rasanya DAP juga berkawan dengan parti lain dalam Pakatan Rakyat. DAP tak letak calon di semua tempat, hanya 15 tempat sahaja.Ini kerana ini kawasan pengundi Cina. SUPP yang mewakili BN juga adalah parti Cina. Cubalah letak calon Melayu dikawasan berkenaan, adakah boleh menang? Ini kerana semua parti meletakan calon berdasarkan kaum, calon Melayu dikawasan Melayu, Calon Cina di kawasan Cina dan sebagainya.

Parti dalam Pakatan Rakyat juga berbagai bangsa, DAP, PAS dan PKR. Jadi macam mana Tun kata DAP memisahkan masyarakat Cina dengan bangsa lain.

Bukankah dalam BN juga ada parti Melayu, Cina, India dan bangsa lain. Kalau bersatu, satukan semua parti dengan membubarkan parti berkenaan dan hanya ada parti BN. Jangan ada lagi UMNO, MCA, MIC, SUPP, SUPP, PBB dan seumpamanya. Itu baru satu parti betoi.

Dalam Pakatan Rakyat kita lihat perkongsian calon bertanding adalah jelas antara PAS, DAP dan PKR. Begitu juga BN. Jadi kenapa Dr M kata DAP menolak perkongsian. Yang ada ialah pengundi Cina menolak calon BN, bukan menolak perkongsian dengan bangsa lain. Penolakkan Cina itu bukan bermakna nak pisah Cina dari bangsa lain. Bangsa Cina tetap memerlukan bangsa lain untuk hidup dan sebaliknya bangsa lain juga perlukan bangsa Cina.

Semua rakyat Malaysia bersatu, sebab itu semuanya menunjukkan semangat untuk bekerja bagi kejayaan Malaysia.

Kenapa Tun kata begitu hanya dia sahaja yang tau. Jangan dikatakan nyanyok sudah.......

Sunday, April 17, 2011

Bersama, berasingan

Pilihanraya negeri Sarawak sudah berlalu, BN masih menguasai Sarawak dengan 55 kerusi. Pakatan pembangkang DAP 12 kerusi dan PKR 3 kerusi. Satu kerusi dimenangi oleh calon BEBAS. Keputusan ini tentu mengembirakan PM yang turun habis-habisan wang rakyat dengan peruntukan yang berbilion kepada rakyat Sarawak.

Tahniah diucapkan. Adakah pilihanraya negeri sarawak telah memberikan faedah yang besar kepada rakyatnya? Masa akan tentukan. Tetapi dari segi peruntukan projek pembangunan tentu rakyat Sarawak akan mendapat hasilnya???

Adakah patut pilihanraya negeri diadakan berasingan dengan pilihanraya persekutuan? Jika rakyat Sarawak dapat faedah, tak kan negeri lain tak mau juga.

Kalau, kalau di Perlis diadakan pilihanraya berasingan mungkin jalan Arau Kodiang akan siapa dalam masa tak sampai dua minggu, la ni sudah empat lima tahun masih tak siap. Tentu banyak peruntukan yang akan turun ke Perlis. Jadi rakyat Perlis akan dapat untung.... tak mau ka Dr Isa Sabu nak buat pilihanraya asing sekali, tengok sekali...

Mungkin kerajaan pakatan boleh juga try...

Atau kerajaan negeri Pakatan jangan buat lagi pilihanraya lepas PM nak bubar parlimen, biar habis parlimen baru buat pilihanraya negeri.. tentu depa dah tak dak duit nak belanja.. boleh Pakatan menang lagi di negeri yang sedia ada. Cuma adakah kita berani buat begitu.

Harap idea ini boleh dibincangkan.

Asing atau bersama iaitu pilihanraya negeri berasingan dengan Persekutuan. Fikir-fikirkan....

Bersama, berasingan

Pilihanraya negeri Sarawak sudah berlalu, BN masih menguasai Sarawak dengan 55 kerusi. Pakatan pembangkang DAP 12 kerusi dan PKR 3 kerusi. Satu kerusi dimenangi oleh calon BEBAS. Keputusan ini tentu mengembirakan PM yang turun habis-habisan wang rakyat dengan peruntukan yang berbilion kepada rakyat Sarawak.

Tahniah diucapkan. Adakah pilihanraya negeri sarawak telah memberikan faedah yang besar kepada rakyatnya? Masa akan tentukan. Tetapi dari segi peruntukan projek pembangunan tentu rakyat Sarawak akan mendapat hasilnya???

Adakah patut pilihanraya negeri diadakan berasingan dengan pilihanraya persekutuan? Jika rakyat Sarawak dapat faedah, tak kan negeri lain tak mau juga.

Kalau, kalau di Perlis diadakan pilihanraya berasingan mungkin jalan Arau Kodiang akan siapa dalam masa tak sampai dua minggu, la ni sudah empat lima tahun masih tak siap. Tentu banyak peruntukan yang akan turun ke Perlis. Jadi rakyat Perlis akan dapat untung.... tak mau ka Dr Isa Sabu nak buat pilihanraya asing sekali, tengok sekali...

Mungkin kerajaan pakatan boleh juga try...

Atau kerajaan negeri Pakatan jangan buat lagi pilihanraya lepas PM nak bubar parlimen, biar habis parlimen baru buat pilihanraya negeri.. tentu depa dah tak dak duit nak belanja.. boleh Pakatan menang lagi di negeri yang sedia ada. Cuma adakah kita berani buat begitu.

Harap idea ini boleh dibincangkan.

Asing atau bersama iaitu pilihanraya negeri berasingan dengan Persekutuan. Fikir-fikirkan....

Friday, April 15, 2011

Ubah


Nampaknya esok pengundi di Sarawak akan menentukan kerajaan baru di sana. Setelah kempen telah berjalan dan rakyat telah mendengar kempen dan janji daripada parti yang bertanding. Jadi mereka akan turun mengundi dengan yakin?

Saya melihat dalam pilihanraya ini seolah-olah hanya satu parti sahaja yang bertanding. Tak dak berita dari parti lain. Jadi macam parti depa akan menang besar. Tapi rasanya BN juga risau kerana PM, TPM dan menteri juga turun untuk membantu BN, tentu mereka juga tidak yakin untuk menang.

Rakyat Sarawak juga telah mendapat janji juta-juta dari pihak BN. Nampaknya rakyat Sarawak akan mewah selepas ini. Tentu tak larat tanggung duit lepas ni. Adakah kerajaan ingat rakyat Sarawak dapat digula-gulakan?

Rasanya rakyat Sarawak perlu melakukan perubahan dalam pilihanraya ini. Ada istilah "pakatan pembangkang hanya memacak bendera tetapi BN pasang tiang elektrik", di tv macam BN yang punya duit. Adakah rakyat akan tertipu dengan istilah begini.

Rasanya rakyat Sarawak tidak akan tertipu dengan istilah begini. Moga mereka akan melakukan perubahan dengan memilih kerajaan baru esok.

Ubah. Ubah. Ubah. Biar BN rebah.

Thursday, April 7, 2011

Bermula

semalam telah berlangsong penamaan calon bagi pilihanraya negeri Sarawak. nampaknya tak dak yang menang tanpa bertanding. Semoga rakyat negeri Sarawak akan membuat pilihan yang baik untuk masa depan mereka.

Marilah mencuba mengundi pakatan yang menentang BN.