Wednesday, October 27, 2010

Adil

Petang semalam (selasa), sambil memandu dengar berita. Salah satu berita yang menarik hati ialah kata Menteri Penerangan, media baru mesti adil dalam menyampaikan berita.

Nak tergelak pun ada. La ni hari-hari berita pasai depa sahaja, parti pembangkang tak dak pun berita. Semua pasai pembangunan yang depa buat. Kalau kat Galas tu, tak dak pembangunan kerajaan Kelantan buat? Macam tu kot adil pada pandangan menteri tu.

Heran juga aku... Selama ni adilkah berita oleh media kerajaan? Mana berita dari negeri kerajaan Pakatan Rakyat? Tak kan MB negeri-negeri tu dok tidoq.

Jadi kalau sapa-sapa dengaq menteri tu cakap, fikir-fikirkan lah.

Monday, October 11, 2010

Pejuang Bangsa

Malam tadi, tengok juga Buletin Utama TV3. Ada sesuatu yang menarik ialah ucapan PM, DS Najib dalam bahasa Inggeris ketika merasmikan Perhimpunan Agong MCA, kemudian ucapan Presiden MCA dalam Bahasa Melayu.

Apa sudah jadi, dimanakah kedaulatan Bahasa yang diperjuangkan oleh UMNO? Bahasa Malaysia dianggap sebagai bahasa perpaduan dalam negara ini. Sepatutnya PM gunakan Bahasa Melayu/Malaysia tetapi dok guna bahasa Inggeris. Pasai apa? Memang UMNO bukan pejuang bahasa Melayu.... Bukan tuduhan tetapi benda yang ada depan mata.

Dimanakah slogan 1Malaysia? Tetapi tak guna Bahasa Malaysia. Bahasa Jiwa Bangsa.

Inilah yang ada dihadapan rakyat negara ini. Pemimpin yang tidak bersungguh memperjuangkan apa yang diperjuang oleh partinya. Itulah sebab mungkin mereka lebih suka guna UMNO dari Pekembar pasai memang depa suka bahasa itu.

Kita juga macam sudah lupa dimanakah kita berada di England atau di Malaysia. Pemimpin negara berucap dalam negara kepada rakyat Malaysia tidak sepatutnya menggunakan Bahasa Inggeris. Gunakanlah bahasa kebangsaan kita.

Macam mana nak dikatakan pejuang bangsa, bahasa ibunda pun tidak digunakan. Adakah masyarakat Cina tidak faham Bahasa Malaysia? Mereka tentu faham kerana mereka rakyat Malaysia, tentu mereka lebih bangsa pemimpin negara gunakan Bahasa Malaysia.

Adakah ini pemimpin yang dapat dibanggakan oleh negara?

Thursday, October 7, 2010

Kenapa?

Hari penamaan calon dan pengundian untuk pengundi PRK Galas telah diumumkan oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR). Cuma yang dipersolkan kenapa SPR memilih hari bekerja iaitu hari khamis sebagai hari mengundi. Ada apa-apa agenda ka?

kalau nak ramai pengundi, kenapa tak pilih hari Sabtu?

Harap SPR tidak dipergunakan oleh golongan tertentu.

Kita mengharapkan satu pilihanraya yang adil dan tidak berat sebelah. Semoga Galas menjadi permulaan kepada pilihanraya yang baik ini. Berikan peluang kepada rakyat untuk menilai calon secara telus. Jangan ada laporan berat sebelah (kadang-kadang tu kempen di media).

Parti yang bertanding tentu sibuk memilih calon, dan diharapkan calon terbaik akan diumumkan pada hari penamaan calon nanti.

SPR perlu menunjukkan bukti ia adalah sebuah badan bebas yang mengendalikan pilihanraya yang adil di negara ini. Jangan ia lebih dari BN ketika menjelas hari pengundian nanti. Biar rakyat lihat SPR adalah badan yang adil, jangan jadi kuda tunggangan BN.

Walaupun penentuan hari pengundian jelas selepas hari perhimpunan UMNO dan perbentangan Bajet, ia lebih teruk lagi apabila seolah-olah cuba meminggirkan pengundi dari luar untuk balik mengundi di halaman mereka. Peranan SPR amat penting, perlu dilihat adil kepada semua pihak. Jika tidak rasa hormat kepada SPR pasti akan menurun.

SPR perlu menjadi pengadil yang baik.

Monday, October 4, 2010

Kalut

Nampaknya PRK akan berlaku di N45 Galas, Kelantan. BN mengambil tindakan awal dengan menamakan Ku Li sebagai Pengarah Pilihanraya mereka dalam PRK tersebut. Kemudian TPM pula ada menyebut bahawa Ku Li juga mungkin calon disitu. Ketua Penerangan UMNO memuji ketokohan KU Li sebagai calon yang sesuai di Galas.

Nampaknya UMNO betul-betul memuji Ketua UMNO bahagian Gua Musang itu, yang sebelumnya banyak pihak yang mempertikaikan beliau kerana menyokong tuntutan royalti minyak oleh kerajaan Kelantan. Ada juga pihak yang menyatakan bahawa Ku Li belum memberikan jawapan terhadap tawaran tersebut.

Mungkin UMNO sudah kurang yakin dengan ketua pembangkang DUN Kelantan kot. Atau memang UMNO cuba menjatuhkan Ku Li yang dilihat tidak mengikut telunjuk mereka dalam isu royalti.

Sama-sama kita nantikannya. Yang sudah tentu ialah PAS dan UMNO akan bersaing di Galas. Calonnya sama-sama kena nanti.