Pejuang Bangsa

Malam tadi, tengok juga Buletin Utama TV3. Ada sesuatu yang menarik ialah ucapan PM, DS Najib dalam bahasa Inggeris ketika merasmikan Perhimpunan Agong MCA, kemudian ucapan Presiden MCA dalam Bahasa Melayu.

Apa sudah jadi, dimanakah kedaulatan Bahasa yang diperjuangkan oleh UMNO? Bahasa Malaysia dianggap sebagai bahasa perpaduan dalam negara ini. Sepatutnya PM gunakan Bahasa Melayu/Malaysia tetapi dok guna bahasa Inggeris. Pasai apa? Memang UMNO bukan pejuang bahasa Melayu.... Bukan tuduhan tetapi benda yang ada depan mata.

Dimanakah slogan 1Malaysia? Tetapi tak guna Bahasa Malaysia. Bahasa Jiwa Bangsa.

Inilah yang ada dihadapan rakyat negara ini. Pemimpin yang tidak bersungguh memperjuangkan apa yang diperjuang oleh partinya. Itulah sebab mungkin mereka lebih suka guna UMNO dari Pekembar pasai memang depa suka bahasa itu.

Kita juga macam sudah lupa dimanakah kita berada di England atau di Malaysia. Pemimpin negara berucap dalam negara kepada rakyat Malaysia tidak sepatutnya menggunakan Bahasa Inggeris. Gunakanlah bahasa kebangsaan kita.

Macam mana nak dikatakan pejuang bangsa, bahasa ibunda pun tidak digunakan. Adakah masyarakat Cina tidak faham Bahasa Malaysia? Mereka tentu faham kerana mereka rakyat Malaysia, tentu mereka lebih bangsa pemimpin negara gunakan Bahasa Malaysia.

Adakah ini pemimpin yang dapat dibanggakan oleh negara?

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR