Kenapa?

Hari penamaan calon dan pengundian untuk pengundi PRK Galas telah diumumkan oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR). Cuma yang dipersolkan kenapa SPR memilih hari bekerja iaitu hari khamis sebagai hari mengundi. Ada apa-apa agenda ka?

kalau nak ramai pengundi, kenapa tak pilih hari Sabtu?

Harap SPR tidak dipergunakan oleh golongan tertentu.

Kita mengharapkan satu pilihanraya yang adil dan tidak berat sebelah. Semoga Galas menjadi permulaan kepada pilihanraya yang baik ini. Berikan peluang kepada rakyat untuk menilai calon secara telus. Jangan ada laporan berat sebelah (kadang-kadang tu kempen di media).

Parti yang bertanding tentu sibuk memilih calon, dan diharapkan calon terbaik akan diumumkan pada hari penamaan calon nanti.

SPR perlu menunjukkan bukti ia adalah sebuah badan bebas yang mengendalikan pilihanraya yang adil di negara ini. Jangan ia lebih dari BN ketika menjelas hari pengundian nanti. Biar rakyat lihat SPR adalah badan yang adil, jangan jadi kuda tunggangan BN.

Walaupun penentuan hari pengundian jelas selepas hari perhimpunan UMNO dan perbentangan Bajet, ia lebih teruk lagi apabila seolah-olah cuba meminggirkan pengundi dari luar untuk balik mengundi di halaman mereka. Peranan SPR amat penting, perlu dilihat adil kepada semua pihak. Jika tidak rasa hormat kepada SPR pasti akan menurun.

SPR perlu menjadi pengadil yang baik.

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR