Tuesday, May 31, 2011

sama-sama rasa

Tarif elektrik dah naik. Adakah rakyat akan makin karan?

Seperti biasa, media utama (kata kerajaan) akan menyiarkan tentang sokongan rakyat terhadap kenaikan ini. Tarifnya masih rendah berbanding dengan negara lain. Rakyat akan tetap dibela walaupun harga barang naik.

Jadi apakah yang akan dilakukan oleh rakyat? Mungkin rakyat tidak sabar menantikan PRU13 untuk menjatuhkan kerajaan yang ada. Semua penyelesaian akan ditunding kepada rakyat.

Rakyat atau peniaga dilarang menaikan harga barang tetapi syarikat besar boleh naikan tarif mereka, mungkin alasan paling popular; sudah lama tidak dibuat semakan, untung makin kecil dan kos belanja makin besar. Tapi peniaga lain tak boleh naik harga barang. Bila berlaku kenaikan harga barang tentu rakyat kebanyakan akan merasainya. Peniaga akan menyerap kenaikan harga barang dengan mengambil dari pengguna.

Nasib rakyat negara ini, semakin banyak barang akan naik harga, penyelarasan subsidi......

Oleh itu, bersedia untuk menikmati harga baru barangan dengan kenaikan ini dan kenaikan harga gula sebelum ini.....

marilah sama-sama bersedia merasai nikmat kenaikan harga barangan.... Kerajaan akan guna duit tu untuk membantu rakyat lepas ini..... tak pa, buatlah apa yang patut...

rakyat melihat dan akan menentukan dalam PRU nanti sama ada depa sanggup dengan kenaikan ini atau ganti dengan kerajaan baru.

Friday, May 20, 2011

Penarikan subsidi untuk rakyat Menabung?

Dalam Buletin Utama malam ini, terlihat seorang pakar ekonomi dari RAM (kalau tak silap) berkata - lebih kurang- subsidi menggalakan perbelanjaan yang berlebihan, ini akan mengurangkan tabungan. Oleh itu, pengurangan subsidi akan menyebabkan rakyat belanja secara berhemah dan menggalakan tabungan.

[Ulasan] secara teorinya pengurangan belanja memang akan menaikan tabungan tetapi kenaikan harga petrol akan menyebabkan kenaikan harga barangan lain. Ini juga akan meningkatkan perbelanjaan dan mungkin akan tiada tabungan. Secara rasionalnya kenaikan harga barang tanpa kenaikan pendapatan akan menyebabkan pendapatan secara relatifnya akan semakin rendah. Jadi macam mana boleh kata pengurangan subsisdi (harga barang naik) akan meningkatkan tabungan?

Kita boleh lihat program "bersama mu" di saluran yang sama menunjukkan ramai lagi rakyat negara ini yang berpendapatan rendah. Mungkin sebahagian besar rakyat negara ini masih berpendapatan di bawah garis kemiskinan.

Satu lagi perkara yang disebut oleh pakar berkenaan ialah duit dari penjimatan subsidi tersebut boleh digunakan untuk disalurkan kepada golongan miskin, ini kerana kini subsidi bukan kepada golongan sasaran.

[ulasan] adakah rakyat boleh diyakinkan bahawa duit ini akan benar-benar sampai kepada golongan sasaran? Rakyat memang mengharapkan bantuan dari kerajaan, tetapi dengan kenaikan harga petrol (sebagai contoh), akan menyebabkan kenaikan harga barangan, dan bilangan rakyat miskin akan meningkat- adalah lebih baik tidak ada kenaikan harga petrol.

Selepas ini rakyat akan lebih terbeban dengan GST, rakyat akan merasai kesan yang lebih kerana kenaikan harga barangan serta dikenakan cukai tentu barangan akan lebih mahal. Jadi bilangan rakyat yang akan menjadi miskin lebih ramai kerana pendapatan semakin mengecil secara relatif dan perbelanjaan akan makin meningkat. Tentu tabungan akan semakin menipis.

Oleh itu satu ulasan yang lebih jelas perlu daripada pakar ekonomi. Para menteri tak pa la, mereka tidak merasai beban kenaikan seperti rakyat bawahan.

Moga rakyat akan dapat menilai keupayaan kerajaan yang ada hari ini dalam membela rakyat..

Moga ada baiknya kerajaan menyenaraikan ke arah mana penjimatan subsidi ini akan di salurkan..... dan harap jangan nantilebih ramai yang akan masuk program "bersama mu" kerana yang makin menderita kenaikan harga barang...

mmmmmm....

Monday, May 16, 2011

Barang Naik

Nampaknya rakyat negara ini akan menanggung kenaikan harga barang.

Kerajaan nampaknya akan mengkaji pembeian subsidi yang ada hari ini, kemungkinan paling positif , rasanya kerajaan akan menarik secara perlahan subsidi.

Rakyat akan menanggung beban kenaikan barang.

Oleh itu, bersiap lah kamu semua untuk menikmati satu lagi kenaikan harga barangan. Dan RON95 akan dinaikan harganya bulan Jun nanti.....

siap-siap lah kot boleh cari duit tambahan....

Monday, May 9, 2011

Gula pulak

Nampaknya kenaikan barangan pasti tidak dapat ditahan lagi. Selepas kenaikan minyak, kini berlaku pula kenaikan harga gula.

Tak pa kot, rakyat 1Malaysia tak akan buat demontrasi bantahan macam negara luar. naikan lagi harga barang, takada yang marah.

Nasiblah kau rakyat Malaysia.

Selepas kemenangan di Sarawak, harga barangan nampaknya akan naik dan sukar di tahan lagi.

Kenaikan harga gula dan petrol ini pasti akan memberikan kesan besar terhadap harga barangan terutama makanan - kuih- dan ini memberikan kesan langsung kepada rakyat.

Apa janji kerajaan tak akan ada lagi kenaikan. Kerajaan penaik harga gula nak jimat belanja kerajaan, yang rakyat kena naik belanja kerajaan tak kisah pun.

Sudah nasib, nasib, nasib,,,,

kena tukaq kerajaan lepas ni, kita tengok pula....

Thursday, May 5, 2011

minyak oh oh

Nampaknya harga minyak RON97 naik lagi. Kali ni 20 sen, sekarang dah jadi RM2.90.

Mungkin ramai tak kisah kerana tak pakai RON97, pasai dok pakai RON95. Awat hampa ingat RON95 tak akan naik ka?

Depa dok tunggu tu, bila patut naik. jangan bagi rakyat naik minyak, jaga hampa dalam PRU13 nanti.

Awat minyak elok macam RON97 dok naik harga, rakyat dok pakai minyak lekeh RON95 sahaja la kita. Tu pun mungkin akan naik pula.

Dok bising pasai kes video, osama tiba-tiba rakyat kena bayar minyak dengan harga yang lebih tinggi. Nasib la rakyat negara tercinta, isteri pemimpin jalan rata dunia tetapi rakyat kena fikir nak boh minyak kereta.

nasib, nasib..... minyak oh minyak.

Tuesday, May 3, 2011

Osama... Obama

Osama bin Laden dikatakan terbunuh dalam satu serangan di Pakistan. Berita ini telah mendapat liputan utama media dan di negara ini juga, PM menyatakan bahawa semoga dunia lebih aman dengan kematian tersebut. Sebabnya Islam tidak suka kekerasan.

Yang Amerika dok serang Libya, dulu Iraq, Afghanistan dan sebagainya bukan ka juga ganas?

Manusia tidak suka kegananasan tetapi kenapa Islam sahaja dianggap ganas. Propaganda Barat melihat Islam sebagai ganas. Kenapa orang Islam tumpang sekali?

Bukankah Obama yang memimpin Amerika juga ganas kerana meyerang orang awam di Libya. Kenapa dunia tidak mengecam serangan itu?

Kalau Osama dianggap teroris atau pengganas, Obama juga boleh dianggap pengganas.