Caca Merba

Hari ini, 11.1.11, jadi kita sudah berada 11 hari pada tahun2011.

Akhir tahun lalu kita berbangga dengan kejayaan pasukan bolasepak negara yang membawa pulang piala AFF bagi kali pertama. Pada pertembungan akhir tersebut banyak media negara ini menyatakan bahawa media negara lawan banyak menyiarkan berita provokasi sehingga penyokong negara yang ke sana terpaksa menonton di pejabat kedutaan sahaja.

Nampaknya kalau akbar tempatan menyatakan bahawa media seberang menyiarkan berita provokasi semasa petembungan tersebut, ini leboh kurang sama sahaja dinegara ini yang suka menyiarkan berita yang provokatif terhadap Pakatan Rakyat.

Nampaknya tahun baru ini, dilihat bahawa banyak serangan terhadap pembangkang terutama di Selangor dengan provokatif bahawa PR menentang Sultan, dan seorang wakil rakyatnya diserang hebat.

Amat diyakini semasa PRK Tenang nanti, banyak lagi berita yang pasti memburukan pembangkang (baca PR). Pembangkang tidak dibenarkan berkempen selagi belum penamaan calon, sedangkan menteri boleh pi sana dan pasti berkempen. Jadi sudah nampak memang berat sebelah Suruhanjaya Pilihanraya ni.

Malam tadi (10 januari 2011) ada satu ceramah di UPU Padang Sera. Antara penceramah ialah Mohd Sabu, YB Ahmad Kassim dan YB Ghani. Polis sudah buat roadblock untuk menahan orang ke sana. Semasa ceramah ada gangguan polis minta ceramah dihentikan pukul 11 malam. Sedangkan PM DS Najib boleh ceramah pasai "Rancangan 100 hari Pakatan" dalam perjumpaan pegawai kerajaan. patutlah Bang Mat Sabu kata negara ni "Jakun" dari segi kebebasan media dan demokrasi. Itu di negeri yang diperintah oleh Pas.

Bagaimana rakyat hendak dapat maklumat yang adil? Tentu terpaksa dapatkan dari ceramah politik. Kalau kerajaan yang tunjukkan "Rakyat diutamakan", kena bagi peluang rakyat mendapat maklumat sama rata.

Jadi rakyat kena tunjukkan bahawa mereka tidak boleh dipermainkan dengan maklumat berat sebelah tersebut. Tukarkan kerajaan pusat yang ada hari ini.

Kalau PR gagal merealisasikan janjinya maka tukar balik selepas itu.

Jangan jadikan negara ini caca merba undang-undangnya. Mereka boleh, orang lain disekat.

Rakyat terpaksa cari maklumat melalui ceramah politik, ada sekatan. Teringat saya masa tahun 80-an dulu, semasa nak pi dengar ceramah Pas terpaksa bawa IC supaya dapat diserah kepada polis masa sekatan jalanraya untuk dicatatkan maklumat. Ini nak ulang balik ka bentuk sekatan macam dulu. Memang negara "Jakun" macam Bang Mat kata.

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR