Bebanan

Hari ini harga RON95 yang diselaraskan menjadi RM1.90 seliter, diesel kepada RM1.80 seliter dan LPG RM1.90 sekilogram manakala gula RM2.10 sekilogram. Nampaknya harga barangan akan naik lagi.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala, berkata penyelarasan semula harga barangan itu membolehkan kerajaan mengurangkan perbelanjaannya mencecah RM1.18 bilion di samping mengimbangi defisit kewangan negara.

Kali pertama penyelarasan harga bahan berkenaan dilakukan pada 16 Julai lalu dengan petrol dan diesel diselaraskan lima sen seliter bagi semua sektor, LPG (10 sen sekilogram), gula (25 sen sekilogram), sekali gus membolehkan kerajaan mengurangkan perbelanjaannya melebihi RM750 juta dalam Program Rasionalisasi Subsidi kali pertama.

Idris berkata, walaupun harga bahan itu diselaraskan, ia masih rendah berbanding beberapa negara jiran seperti Indonesia, Singapura dan Thailand.

Selepas ini sekiranya berlaku kenaikan barangan, pasti alasan yang akan didengari ialah mungkin, "harga yang kita tawarkan adalah lebih rendah berbanding negara jiran lain, teruslah sokong BN."

Nampaknya rakyat negara ini akan terus terbeban dengan kenaikan harga barangan sedangkan pendapatan kebanyakkan rakyat masih ditahap rendah.

Rakyat di negeri Kedah dan Perlis yang baru menghadapi banjir tentu akan lebih tertekan (mungkin).

Adakah rakyat hanya berdiam diri dengan kenaikan ini. Dimana PROTES?

Rakyat perlu disedarkan, kenapa ada menteri pernah berjanji tak akan ada kenaikan harga RON95 pada tahun ini tetapi awal Disember 2010 sudah ada kenaikan dan mungkin awal tahun 2011 akan berlaku kenaikan yang lebih besar.

Nasib lah kita, menteri tak pa tentu tak terbeban, rakyat bawahan, bagaimana?

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR