Dimana tempat Selamat?

Sejak akhir Ramadan hingga kini sudah satu pertiga Syawal, berita utama ialah kes pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain di Ladang Gadong, Tanjung Sepat dekat Banting.

Kes ini disamping satu kes pembunuhan seorang guru dan anaknya di Seremban menjadikan bulan Ramadan tahun ini sebagai tahun kematian yang menyayat hati.

Dimanakah tempat selamat? Sekarang pembunuh terdiri darii jiran, rakan baik, rakan perniagaan, rakan satu pejabat disamping musuh atau perompak yang melata di setiap tempat. Rasanya tiada tempat yang selamat. Kenapa ini terjadi?

Kita terpaksa kembali kepada hukum Allah. Dialah pencipta, tentu Allah yang mencipta manusia mereka cipta undang-undang terbaik untuk makluk ciptaan Nya. Kenapa kita tidak berbincang secara menyeluruh tentang perkara ini?

Para ilmuan dan pengamal undang-undang perlu mengkaji perkara ini. Jangan kerana sikap prejudis terhadap Islam menjadikan para ilmuan tidak mahu mengkaji kebaikan undang-undang Islam.

Kerajaan perlu meyakinkan rakyat tempat yang selamat untuk mereka. Kerajaan kena memberikan jaminan undang-undang untuk menjaga keselamtan rakyatnya. Kenapa tidak dicuba undang-undang Islam?

Umat Islam kena yakin Islam adalah penyelesai masalah dalam masyarakat.

Selamatkanlah rakyat dari ketakutan tentang keselamatan mereka.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR