Berfakta?

Datuk Seri Najib Razak meminta media arus perdana terus berpegang kepada fungsi media yang menyajikan laporan berdasarkan fakta tepat disulami dengan pendapat bernas bagi membolehkan kerajaan meneruskan proses kesinambungan perjuangan negara.

Begitulah berita yang dapat dilihat ketika PM mengadakan lawatan ke sebuah syarikat akhbar.

Pada penulis kepercayaan akhbar arus perdana menyampaikan berita berdasarkan fakta sudah luntur sejak lama terutamanya melibatkan berita kepada parti yang tidak sehaluan dengan BN.

Pengalaman pada 1984, semasa program "Ijtima Musta'afin" di Markas Pas Tok Kesop telah memperlihatkan berita yang tidak tepat kerana ia memang terjadi dihadapan kita. Jadi selepas itu banyak berita yang dibaca berasaskan politik memang kurang percaya.

Begitu juga dengan berita ketika Demontrasi aman Bersih 10 November 2007, berita nampak tidak berfakta dengan jumpa kehadiran pendemo yang tidak sepertinya. Macam mana PM boleh kata berita berfakta?

Oleh itu, ramai yang mula melihat media alternatif sebagai sumber. Walaupun mereka mengemukakan pendapat sendiri tetapi sekurang-kurangnya dapat memberikan gambaran citarasa masyarakat.

Oleh itu, media arus perdana harus jujur dan memberikan berita tanpa memperlihatkan sokongan melampau kepada satu-satu pihak, jika tidak ia akan diketepikan.

Walaubagaimanapun, berita-berita yang lain masih boleh diterima dan dihargai oleh masyarakat. Tetapi berita yang terlalu provokasi akan menyebabkan ramai pembaca akan berpaling kepada media alternatif.

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR