Sejarah, kenapa terpinggir?

Belajar sains maka pinggir sejarah, menyebabkan pelajar tidak menguasai ilmu kenegaraan, kata Profesor Tan Sri Dr Khoo Kay Kim.

Aminuddin Yahya berkata, belajarlah sejarah supaya tidak melakukan kesalahan yang sama.

Manakala Mohd Adib Akmal, cuba membincangkan tentang sejarah dan sains, perkaitan antara keduanya dan perbezaan, boleh dibaca di sini.

Kini banyak pihak yang cuba menyatakan tentang suasana hari ini ialah rakyat negara ini kurang dididik dengan sejarah. Oleh itu, mereka tidak menghargai kepimpinan negara. Adakah ini benar?

Dari sebagai ingatan, saya mula mengenali perkataan "Sejarah" ketika berlaku pertukaran buku dari buku "Tawarih" ketika saya belajar di darjah empat. Sekarang tiada lagi pelajarn ini di peringkat rendah.

Saya merasakan bahawa pelajaran sains lebih diutamakan kerana ia lebih unsur komersial berbanding dengan sejarah. Guru saya ketika sekolah menengah dahulu pun lebih menekankan pelajaran sains dari sejarah. Pelajar aliran sains tidak perlu mengambil pelajarn sejarah. Sistem ini ditentukan oleh pihak kerajaan. Kerajaan juga telah tidak mementingkan pelajaran sejarah ketika negara ini cuba menjadi negara maju.

Kenapa rakyat disalahkan?

Saya juga merasakan kita bukan sahaja perlu belajar sejarah, tetapi mengkaji sejarah supaya mereka lebih mengetahui keadaan sebenar yang terjadi bukan membaca sepintas lalu sahaja. Sejarah yang dikaji akan memberikan peluang tentang sesuatu kejadian dan kesannya ketika itu dan selepasnya.

Jadi kesimpulannya, bukan sahaja pelajaran sains dan sejarah diperkemaskan, tetapi semua pelajaran perlu diperkemaskan. Sekolah aliran agama juga perlu masuk ke arus perdana supaya mereka tidak dilihat sebagai kelas kedua seperti zaman penjajah.

Rakyat negara ini perlukan maklumat yang sebenar dan benar, jika tidak maklumat alternatif akan dicari.

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR