Subsidi

Penurunan subsidi gula dan bahan api yang berlaku telah mula meresahkan rakyat. Walaupun belum ada kenaikan besar-besaran harga barang, tetapi kesan sudah mulai di rasai.

Sajak ini, ada rasa hati seseorang tentang kenaikan harga barangan tersebut. Kita harap kerajaan dapat jelaskan kemanakah wang yang dijimatkan?? itu dibawa. Ini kerana rakyat tidak mahu wang yang mereka dapat nikmati sedikit itu untuk memperkayakan golongan tertentu.

Kita merancang dengan gah Rancangan Malaysia Ke 10, tetapi rakyat terpaksa mengorbankan rasa nikmat susidi yang diberi oleh kerajaan. Jangan kita membandingkan "harga kita yang paling rendah" apabila hendak menaikan harga sesuatu barangan.

Sudahlah awal bulan ini, kenaikan kos pos telah meningkat, kita yang terpaksa pula membayar harga yang lebih untuk mendapat sedikit keperluan asasi untuk makan dan bergerak. Berapa peratuskan rakyat kaya yang mendapat subsidi itu berbanding dengan rakyat bawahan, dengan peratus yang lebih besar? Kenapa kita selalu menekan rakyat untuk mendapat wang perbelanjaan untuk negara, sudahlah dibebankan dengan berbagai cukai.

Rakyat negara ini masih ramai yang berpendapatan rendah, tentu akan mulai merasai beban kenaikan ini pada bulan Ramadan dan Syawal ini apabila anak-nak mulai meminta untuk keperluan hari lembaran mereka.

Rakyat bawahan bukan bergaji ribuan seperti "bapa-bapa" menteri, mereka hanya petani kecil, penoreh dan nelayan. Mereka tidak berkereta besar, hanya motosikal serta kereta "cabuk" untuk membawa keluarga bersiar-siar. Mereka pasti merasai kesan kenaikan ini.

Adakah sumbangan pada gula, beras dan bahan asas pada Ramadan ini dapat mungurangkan beban ini. Walla hu aklam.

Ramai akan sokong penurunan harga bahan api serta keperluan asas untuk rakyat, walaupun mungkin baik untuk kepentingan politik BN yang mempunyai slogan "Tradisi Membela Rakyat" itu. Rakyat akan sokong tindakan itu.

Oleh itu, kerajaan perlu bertanggungjawab dalam tindakan dan jujur membantu rakyat.

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR