Siapakah disebalik ......?

Teruja membaca lakaran cerita oleh Mazidul disini dan sini. Tahniah kerana dapat menembusi tempat tersebut. Rasanya sudah lama syarikat ini beroperasi. Pihak Imigresen Perlis (Imigresen) dan Jabatan Tenaga Rakyat Perlis (JTK) pun tahu syarikat ini.

Syarikat ini rasanya pembekal utama pekerja asing terutama pembantu rumah di Perlis selain daripada pembantu rumah harian. Pengalaman empat tahun lalu iaitu mengambil pekerja harian dari pagi hingga tengahari atau petang hingga malam. Pihak tuan rumah yang menyediakan makan tengahari atau malam. Rasanya banyak pendapatan daripada upah yang dibayar oleh pengambil tenaga harian ini. Kenapa mereka dibayar sedikit?

Rasanya syarikat ini sudah lama beroperasi, mengapa boleh lepas pandang oleh pihak berwajib seperti Imigresen dan JTK? Pihak yang JTK umpamanya terlalu menekankan supaya pekerja asing perlu diberi rehat dan cuti yang sepatutnya, melihat atau memantau syarikat ini.

Adakah ada pihak yang terlibat melindungi syarikat ini? Harap pihak SPRM dapat melihat perkara ini. Maklumkan kepada rakyat walaupun "orang besar" yang mungkin terlibat. jangan biarkan mereka membina kekayaan di atas kesusahan orang lain.

Majikan (tuan rumah) di Perlis yang pernah berurusan dengan syarikat ini tentu terkejut dengan perkembangan ini kerana mereka pasti tidak menyangka "tokey" tersebut dilihat begitu baik sekali.

Terima kasih di atas maklumat ini serta teruskan usaha membongkar kegiatan yang tidak sepatutnya dilakukan serta menyalahi undang-undang.

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR