Perpaduan Politik

Isu perpaduan Pas UMNO menjadi isu utama yang dibincangkan kini. Ada mufti yang dicadangkan menjadi orang tengah dan ada yang tak ketahuan suruh dua parti tu bubar dan tubuh parti lain. Ini menunjukkan minat orang ramai untuk berbincang perkara ini.

Rakyat Malaysia melihat isu ini dimainkan oleh semua pihak.

Perpaduan yang diperkatakan ialah perpaduan Melayu. Mengapa tidak dibincangkan perpaduan Islam. Islam itu lebih luas dari Melayu.

Dalam Pas kini bukan sahaja ada orang Melayu tetapi berbagai bangsa. Tambahan pula dengan wujud Dewan Perhimpunan Penyokong Pas (DHPP) maka Pas tidak boleh tumpu perpaduan Melayu sahaja.

Perbincangan ini pasti menjurus kepada perpaduan politik. Inilah dilihat tujuan utama Umno ajak Pas berbincang. Kenapa? Umno sudah merasai kehilangan kuasa politik yang mereka ada selama ini. Sedangkan Pas semakin mencengkam kuasa politik dalam kerjasama dalam Pakatan Rakyat.

Rakyat juga bimbang jika ada perbincangan UMNO-PAS untuk perpaduan politik Melayu, mungkin ada perbincangan DAP-MCA untuk perpaduan politik Cina. Mungkin lebih bermasalah perpaduan rakyat selepas ini.

Mengapa UMNO beria-ia mengajak Pas berbincangkan sedangkan selama ini mereka menekan Pas. Ahli Pas pernah ditukar tempat bertugas semata-mata kerana menyokong PAS yang menyebabkan kesusahan kepada rakyat.

Pas sudah ada pengalaman bekerjasama dengan UMNO, pertama dalam kerajaan campuran Pas-Perikatan dan kemudian bersama dalam Barisan Nasional. Pas telah dibunag dari BN. UMNO tidak pernah meminta maaf dengan perbuatan yang tidak beradab tersebut.

Jadi banyak lagi bukti menunjukkan UMNO tidak berapa ikhlas untuk berbincang dengan PAS, tetapi tujuan utama memecahkan PAS dan Pakatan Rakyat.

Jadi, Pas harus bertegas dengan perkara ini supaya rakyat melihat ketegasan dan keupayaan Pas dalam membuat keputusan. Moga-moga kepimpinan Pas diberikan hidayah oleh Allah dalam menggerakan jamaah ini.

Perpaduan rakyat negara ini telah menunjukkan kematangannya. Semua bangsa dapat bersama menjalankan tugasan masing-masing. Jangan cuba jadi heto sesuatu bangsa, nanti tercetus peristiwa yang tidak diingini.

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR