Saturday, July 17, 2010

HARGA BARANG AKAN NAIK?

Kenaikan harga bahan api serta gula semalam pasti akan menyebabkan kenaikan harga barangan lain. Kerajaan telah memberi amaran dan menggesa peniaga tidak menaikan harga barang, tetapi yang pasti harga barang akan naik.

Tanyalah siapa pun pasti mereka akan kata harga barang akan naik. Kerajaan menaikan harga harga bahan api, tentu akan menyebabkan kos yang ditanggung oleh pengeluar dan pekedai akan meningkat, tentu beban kos akan terpaksa ditanggung oleh pengguna.

Tak kan lah pekedai nak tengok sahaja. Mereka terpaksa mengeluarkan modal, sudah tentu perlu mendapat untung daripada jualan mereka.

Sepastinya peniaga minuman akan menaikan harga minuman mereka kerana gula telah naik harga. Kalau masih mengekalkan harga lama tentu orang kata peniaga tu "bodoh" kerana sanggup tanggung kos yang lebih.

Jadi rakyat Malaysia akan merasai nikmat daripada kenaikan harga barang ini. Pasti kerajaan bangga kerana rakyat dapatt menyelaraskan hidup dengan penyelarasan subsidi yang akanmenyelamatkan wang kerajaan tersebut.

Kalau nak selamat duit kerajaan, rakyat yang terpaksa berkorban, kita harap setiap meneteri mengorbankan elaun mereka untuk kerajaan. Ni lagi banyak nak kutip......

Jadi rakyat di desa adalah golongan awal yang akan merasainya serta penduduk bandar yang berpendapatan rendah. Apa boleh buat, depa kata ekonomi negara berkembang, tentu banyak duit tiba-tiba perlu kurangkan bantuan terus kepada rakyat, nasiblah rakyat 1Malaysia.

Kerajaan patut berbincang di Parlimen melihat reaksi wakil rakyat sebelum melaksankan kenaikan ini. Ini habis sidang Dewan Rakyat terus naikan harga, apa punya kerajaan membelakangkan rakyat bukan rakyat didahulukan.

Jadi rakyat perlu mengambil pendekatan supaya tidak dimainkan oleh kerajaan yang ada hari ini......

No comments:

Post a Comment