SUBSIDI OH SUBSIDI

Nampaknya selepas ini rakyat negara ini akan mengeluarkan banyak wang dalam perbelanjaan seharian mereka. Kerajaan dijangka akan menarik balik subsidi kerana kerajaan tidak lagi menampung belanja yang dikeluarkan untuk rakyat. Ini seolah-olah membuktikan pandangan orang ramai bahawa kerajaan semakin kurang duit.

Berita ini didapati daripada sini dan sini. Disini juga ada berita dan banyak lain berita di tempat lain.

Jadi rakyat Malaysia kena bersedia untuk mengikat perut dengan kenaikan harga barangan. Kenaikan harga minyak pasti memberikan impak bagi kenaikan harga barangan lain.

Kenapa negara nak bankrap? Tentu kerajaan tidak bijak menguruskan ekonomi negara. Negara yang mempunyai sumber bahan mentah dan kaya dengan sumber alam tentu mendapat pendapatan yang banyak.

Kenapa negara ini tidak diuruskan dengan baik? Adakah penjimatan wang ini untuk belanja BN menunaikan janji pilihanraya kecil yang banyak selama ini? Adakah ini tradisi membela rakyat yang dibanggakan oleh BN?

Adakah pengubal undang-undang yang kaya tidak melihat sendiri pendirian rakyat yang miskin? Mereka hanya melihat masalah mereka tanpa rakyat marhain yang susah di kawasan bandar dan luar bandar? Adakah dibuat kajian tentang jenayah kecurian dan rompakan yang semakin meningkat? Adakah kerana desakan hidup atau memang profesion pencuri?

Jadi kerajaan yang bangga dengan perkembangan ekonomi negara yang dijelaskan kepada rakyat semasa pilihanraya seolah-olah hanya "menggula-gulakan rakyat".

Rakyat perlu bangkit membuat perubahan. BN tidak boleh lagi diharapkan untuk membantu rakyat. Mereka hanya pentingkan diri setelah dipilih oleh rakyat.

Rakyat pun tidak jelas kemanakah wang yang dikatakan akan dijimatkan itu dibelanjakan.

Fikir-fikirkan.


Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR