"Raja"

Pilihan raya kecil Parlimen Sibu pada Ahad depan menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara calon Barisan Nasional (BN), Robert Lau Hui Yew; calon DAP, Richard Wong Ho Leng; dan calon Bebas, Narawi Haron.

Para pengundi di Parlimen Sibu akan menjadi manusia tumpuan selama kempen ini berlansung. Mereka akan dianggap sebagai "raja". Mereka akan dilayan dengan begitu baik sekali oleh semua pihak. Adakah benar pengundi adalah "raja"? Mengapa mereka dianggap sebagai "raja".

Pengundi dianggap sebagai raja kerana mereka mempunyai kuasa ketika hari pengundian. Kuasa yang ada kepada mereka itulah dianggap sebagai "raja". Kita berharap jika benar mereka ada kuasa, tunjukkan kuasa berkenaan.

Yang menjadi persoalannya, kenapa "raja" sering diancam dan ditipu? Berapa banyak tempat "raja" sering diancam, jika tidak mengundi sesuatu pihak mereka akan disekat bantuan dan seumpamanya.

Kalau raja dahulu dianggap mempunyai kuasa mutlak, adakah "raja" juga ada kuasa mutlak? Maksudnya mereka tidak takut dengan gertakan dan ancaman pihak yang mengancam. Mereka boleh menentukan pilihan mereka dengan bebas.

Atau adakah seperti "Raja Sehari", dianggap raja pada hari perkahwinannya sahaja, kemudian mereka akan jadi oarng biasa sahaja. Mereka hanya dilayan pada hari tertentu untuk undi mereka sahaja.

Jadi semua pihak harus melayan "raja" dengan baik. Jangan dilayan pada hari tertentu sahaja, kemudian "raja" dilupakan dan dilayan semula ketika hendakan kuasa.

Kuasa yang ada pada "raja" harus digunakan dengan sebaiknya supaya golongan yang mempermainkan mereka akan benar-benar merasai kuasa yang ada pada "raja".

Selamat berkempen kepada semua di Sibu dan layanlah "raja" dengan penuh kejujuran dan jangan gunakan seseuatu untuk hanya mendapat undi dari "raja".

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR