Perubahan adalah perlu

Semalam, saya bersama keluarga telah ke sebuah kedai makan. Apa yang menjadi masalah ialah pelayan yang mengambil pesanan tidak mahu mengambil pesanan kerana pesanan berkenaan tiada di premisnya. Beliau enggan mengambil pesanan berkenaan kerana ia dari kedai sebelah. Setelah di desak barulah beliau sanggup menerima pesanan berkenaan. Bukan susah pun!

Saya mempunyai beberapa pengalaman begini terutama di kedai makan orang Melayu. Mereka enggan mengambil order untuk kedai sebelah walaupun berlainan jualan makanan yang disediakan. Ada satu kali saya terpaksa order bungkus roti canai dari kedai sebelah kerana pelayan kedai berkenaan enggan menerima pesanan itu.

Inilah mentaliti dan keadaan yang dihadapi oleh sebahagian peniagaan makanan Melayu. Lama-kelamaan pasti akan ada satu kedai gulung tikar kerana bersikap demikian. Orang ramai pun mungkin serik untuk ke kedai makanan yang berkenaan. Ini sudah jadi lawak Mr Bean!

Sedangkan satu ketika dahulu saya pernah ke kedai barangan orang Cina, apabila dibuat pesanan beliau sanggup ke kedai sebelah untuk mengambil barangan berkenaan. Mereka saling membantu walaupun dalam persaingan.

Jadi peniaga Melayu yang mempunyai sikap begini perlu berubah, jauhi sikap dengki dan tidak suka kepada rakan peniaga mereka. Jika sikap ini diteruskan mungkin ramai yang terpaksa tutup kedai. Kerjasama dan saling membantu adalah perlu dalam peniagaan. Kepercayaan pengguna adalah menjadi keutamaan.

Begitu jugalah dalam bidang politik, ada batuan yang sepatut diterima oleh rakyat tidak diberi kerana berbeza fahaman politik. Orang Melayu patut keluar dari sikap ini untuk memajukan diri dan masyarakat mereka. Bangsa asing boleh bersatu untuk kepentingan bangsa mereka, mengapa orang Melayu tidak boleh bersatu?

Kita berharap semua rakyat Malaysia dapat menikmati suasana politik yang adil pada masa depan. Mungkin dengan mengubah kerajaan yang ada hari ini?

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR