Boleh Ka?

Pada petang hari Sabtu (1Mei 2010), sambil meronda penulis melalui jalan Tambun Tulang. Apabila sampai ke satu kawasan dilihat ramai orang dengan banyak bendera BN dilekatkan dipokok. Apabila semakin hampir dilihat orang bersorak sebab ada sekelompok orang sedang berusaha menangkap itik di dalam Sungai Tambun Tulang.

Disebelah sungai dilihat ada banyak khemah didirikan dihadapan masjid Tambun Tulang. Ada banyak bendera UMNO dan BN di sana. Saya ternampak sekilas banner yang tertulis "Tajdid Minda" sebagai program yang diadakan. Saya tidaklah pulak memberhentikan kenderaan untuk melihat program itu dilaksanakan. Yang pasti program itu anjuran UMNO atau BN.

Cuma yang menjadi kemusykilan adalah bolehkah parti politik mengadakan program di masjid? Kalau dibenarkan, bolehlah parti politik lain mengadakan program yang sama.

Ini bukan program kerajaan, kerana tiada ternampak bendera Perlis dan Malaysia sebanyak bendera UMNO dan BN. Jika kita rasa pengamalan 1Malaysia untuk keadilan bagi semua, maka pihak kerajaan selepas ini boleh meminta parti lain untuk mengadakan program seperti itu dimasjid, jangan hadkan kepada parti tertentu sahaja.

Jika boleh satu pihak, pihak lain mesti boleh juga; jika tidak semua pihak tidak boleh buat benda yang sama.

Oleh itu, keadilan untuk semua dan biar rakyat mendapat hak masing-masing.

Comments

  1. Kata pun depa buat. Tak kata pun depa buat. UMNO bukan reti undang-undang. Ahli UMNO sudah diajar menjadi bangsa yang paling
    1. Bangang
    2. Bacul
    3. Barua

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR