Tekanan

Adakah kerana tekanan untuk mencapai kejayaan dalam peperiksaan, banyak berita tentang cubaan pelajar untuk menyelesaikan dengan cara yang tidak sepatutnya?

Sekarang banyak sekolah cuba untuk meningkatkan taraf mereka. Mereka perlu mencapai sesuatu target. Pelajar ditekan untuk berjaya. Sekiranya pelajar tidak berjaya, guru-guru terpaksa bertungkus lumus merancang strategi pembelajaran agar pelajarnya berjaya dengan cemerlang pada sesi akan datang.

Masing-masing menghadapi tekanan. Guru tertekan untuk menghasilkan pelajar yang berjaya dengan cemerlang. Pelajar tertekan untuk berjaya. Kementerian pula akan menganugerahkan kepada sekolah yang cemerlang, maka sekolah yang tidak berjaya akan tertekan.

Inilah nasib jika pelajar ditekan untuk cemerlang dalam peperiksaan semata-mata.

Kementerian perlu memikirkan satu kaedah pengajaran yang menarik serta menyeronokkan. Disamping itu, kecemerlangan akan datang serta kesannya lebih baik.

Sekarang semua pihak menghadapi tekanan: pelajar, guru, ibu bapa, pengetua, jabatan pelajaran serta pegawai pelajaran.

Walaupun penting kecemerlangan dalam peperiksaan, tekanan kepada pelajar hareus dikurangkan. Pakar pendidikan tentu mempunyai idea dalam hal ini.

Berbincanglah agar pelajar kita adalah pelajar cemerlang bukan sahaja dalam peperiksaan tetapi dalam kehidupan mereka selepas ini.

Selamat berjaya untuk semua.

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR