Kisah seorang pelakon

Pagi ini, sambil berehat sahaja menonton rancangan " The Oprah Winfrey Show". Kisah pagi ini, beliau menemuramah bekas pelakon rancangan "One Day At That Time", Mackenzie Phillips.

Dalam temuramah itu, Mackenzie menceritakan pengalaman pahitnya bahawa beliau dirogol oleh ayahnya sendiri sejak berumur 18 tahun sehingga berumur 29 tahun. Pada mulanya secara paksa tetapi kemudian selepas masing-masing dapat menerima keadaan. Beliau juga mengandung daripada hubungan itu dan melahirkan anak. Beliau juga penagih dadah sejak berumur 11 tahun kerana melihat gelagat ayahnya, John Phillips, seorang pemuzik.

Selepas 30 tahun menyimpan penderitaan itu, beliau menulis buku " High On Arrival" tentang kisah hidupnya itu. Pada peringkat awal ahli keluarganya memarahi beliau kerana mendedahkan kisah buruk keluarganya. Beliau menulis untuk tujuan rujukan orang ramai kerana beliau merasakan bahawa orang ramai perlu tahu bahawa sumbang mahram memberikan kesan yang besar kepada diri dan masyarakat.

Dalam masyarakat negara Amerika yang bebas itu telah melahirkan ramai anak luar nikah dan sumbang mahram, beliau melahirkan rasa perlu menulis pengalaman itu bagi menyedarkan masyarakat tentang kesan yang berat terpaksa ditanggung olehnya. Sehingga kini masih menekan perasaan dan kehidupan beliau.

Itu di Amerika Syarikat yang jelas mengamalkan budaya bebas, di Malaysia bagaimana? Berapa ramaikah anak luar nikah dan anak sumbang mahram? Apakah peranan masyarakat dan kerajaan?

Hukum agama (Islam) perlu dilaksanakan bagi menyekat gejala ini berleluasa. Semoga kita semua dijauhkan daripada bala Allah.

Comments

  1. Tuan,
    1.Ana sokong 100%

    2.Selain dari itu banyak lagi perkara yang perlu difahami...contonya Hampir keseluruhan negara barat membenarkan perlakuan homesekusual,lasbian dll.............

    3.Jadi perlakuan tersebut di benarkan di negara tersebut......

    Wallah hu alam.....

    adibeta,
    kubang kerian, kelantan

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR