Kenapa di Masjid

Tadi selepas solat Maghrib di masjid berdekatan dengan rumah, ada seorang sahabat memberitahu bahawa dia kecurian motosikalnya seminggu lepas. Ia berlaku semasa solat Isyak di masjid.

Teringat saya, tahun lepas juga berlaku kecurian matosikal di masjid yang sama ketika jemaah solat Subuh.

Kenapa berlaku kecurian di masjid? Selipar tu dah biasa. Para penceramah mengajak orang ramai ke masjid untuk solat, tetapi jika datang masjid untuk mencuri lebih baik tidak datang.

Orang tidak pernah menyangka bahawa kawasan masjid merupakan kawasan yang boleh berlaku kecurian. Masjid dianggap kawasan yang selamat.

Tetapi hari ini, masjid mulai dikunci kerana keselamatan alatan masjid.

Pernah terjadi kipas dinding surau dikebas orang, maka jemaah yang solat terpaksa berpanas.

Masjid sepatutnya menjadi tempat untuk berehat kepada musafir terpaksa dikunci, kenapa ia boleh terjadi?

Adakah negara ini perlu kepada satu undang-undang yang adil dan saksama iaitu undang-undang Islam? Sudah sepastinya kerana Allah yang menjadikan bumi dan langit ini tahu tentang manusia dan isi alam ini.

Manusia sudah jauh lari daripada sifat yang baik, oleh itu kembalilah kepada undang-undang Pencipta bukan undang-undang manusia. Undang-undang manusia membawa manusia jauh daripada keadilan.

Hari ini, solat jemaah di masjid hanya dihadiri oleh kebanyakan orang pencen. Dimanakah golongan muda? Mereka mungkin dilalaikan dengan program lain?

Jadi pihak pemerintah, dengan menteri baru, rancanglah sesuatu agar masyarakat kembali ke masjid. InsyaAllah kita akan selamat di dunia dan akhirat.

Jangan masjid hanya dipenuhi ketika solat Jumaat dan program tertentu jika ada kehadiran orang kenamaan. Kehadiran seperti paksaan.

Kita harus mendidik masyarakat suka dan berminat untuk ke masjid. Pengisian harus difikirkan untuk menarik orang ramai ke masjid.

Jangan jadikan masjid tempat berlaku kecurian. Biar mereka sedar kelakuan itu berdosa dan boleh membawa kebinasaan kepada mereka di hari kemudian.

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR