Apakah Peranan Kita?

Semalam, penulis mengikuti satu kuliah yang bertajuk orang yang sengaja meninggalkan solat fardu. Dua sahaja hukum yang diberikan iaitu sama ada orang itu fasik atau kafir kerana segaja meninggalkan solat fardu.

Marilah kita sama-sama melihat tentang ramai orang Melayu/Islam yang sengaja meninggalkan solat. Cuba ke pasar malam, kita dapat melihat dengan jelas pada waktu Maghrib yang singkat itulah begitu ramai orang akan mengerumuni pasar malam. Yang lebih menariknya, ramai penjual dan pembeli Islam/Melayu.

Apakah tindakan kita sebagai umat Islam untuk menyelesaikan masalah ini? Apakah peranan kerajaan dalam menyelesaikan masalah ini?

Kita berharap semua pihak mengambil perhatian terhadap hal ini kerana solat adalah tiang agama. semua pihak amat berperanan dalam hal ini.

Setiap pemimpin dalam rumahtangga patut menjalankan peranan mereka agar anak-anak dididik dengan amalan solat fardu ini. Jangan kita hanya berbangga dengan kejayaan anak-anak dalam peperiksaan, lihat juga sama ada mereka solat atau tidak.

Sama-samalah kita memainkan peranan untuk menjaga tiang agama Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR