PAS untuk semua

PAS seperti yang diketahui adalah sebuah parti politik. Ia ditubuhkan pada tahun 1951.

PAS merupakan parti awal yang menang dalam pilihanraya 1955, selain dari Perikatan. PAS mendapat satu kerusi yang menunjukkan PAS mendapat sokongan rakyat sejak sebelum merdeka.

Selepas merdeka PAS telah berjaya memerintah Kelantan dan Terengganu. Walaupun Terengganu terlepas selepas itu, PAS telah melebarkan sokongan ke seluruh Semenanjung.

Perjuangan PAS ada jelas sebagai parti politik Islam. Nama parti ini jelas menunjukkan kenyataan ini.

Sejak dahulu hingga sekarang, PAS tetap dengan agenda yang sama. Walaupun cara mungkin berbeza selepas diambil oleh kepimpinan ulama pada wal 1980-an.

Kepimpinan ulama telah membawa PAS ke satu era yang baru. Rakyat mula menerima PAS sebagai parti untuk semua. Kemenangan PAS dan memerintah beberapa negeri membuktikan sokongan rakyat ini.

Kini pemilihan kepimpinan yang akan diadakan pada bulan Jun ini, menunjukkan satu perubahan kepada PAS sendiri. Banyak pihak cuba melagakan pemimpin PAS. Kita yakin para pemimpin PAS akan dapat menghadapi situasi ini.

PAS akan memimpin Malaysia satu hari nanti sekiranya komited meneruskan agenda bersama rakyat dan kekal dengan agenda Islam yang diasaskan oleh pemimpin terdahulu.

PAS bukan hanya parti untuk orang Islam tetapi untuk semua.

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR