Thursday, April 16, 2009

Gembira

Selepas DS Najib dilantik menjadi PM, penulis melihat banyak banner dinaikan terutama di Kangar bagi mengucapkan tahniah kepada PM.

Begitu juga, apabila Ahli Parlimen Jerlun dipilih menjadi timbalam menteri MITI, maka banyak banner dinaikan di Parlimen berkenaan mengucapkan tahniah diatas perlantikan tersebut. Penulis tidak pasti di Parlimen Kubang Pasu dan Alor Setar ada atau tidak ucapan tahniah diucapkan kepada Ahli Parlimen mereka yang juga dilantik sebagai timbalan menteri. Mungkin kurang kerana MP depa dan pernah jadi timbalan menteri dah.

Inilah mungkin gambaran gembira orang Jerlun kerana sudah lama tidak ada wakil dalam kabinet. Terakhir adalah Tan Sri sanusi Junid, MP Jerlun/langkawi sebelum pulang ke Kedah menjadi Adun Langkawi dan MB Kedah. Selepas sudah lama, mungkin orang Jerlun terlalu gembira dengan perlantikan tersebut. Cuma yang tak gembira mungkin Ketua Pemuda UMNO, pasai orang yang kalah dilantik sebagai timbalan menteri, dia tak dak apa-apa dalam kabinet.

Penulis juga merasakan, jika wakil Arau dipilih ke dalam kabinet mungkin banner berkenaan banyak dari sempadan Kedah di Pauh dan Kodiang hingga seluruh Parlimen Arau.

Jika bekas MB Perlis dilantik ke kabinet sebagi senator seperti wakil yang kalah di Pulau Pinang dan Kelantan, rasanya lagi meriah banner dipasang. Sekarang ni dia dok sibuk tak setuju dengan kerajaan negeri dia sendiri. Kalu hantaq pi pusat mungkin sengap sikit kot.

Tapi depa bergaduh baguih juga kerana rakyat boleh tengok gelagat pemimpin UMNO Perlis. Depa dok bergaduh sama depa kot yang lupa nak bayar elaun ADUN Sanglang tu. Yang naya rakyat, pasai depa gaduh, tak dan nak lihat rakyat.

Kegembiraan kena ditunjukkan tetapi jangan sampai melampau sangat.

1 comment:

  1. biaq pi kat depa la cek oi. depa nak gumbira. bukan guna duit kita pun... duit pokek depa sendiri

    ReplyDelete