Nak komplen


Pada pagi tadi saya berkesempatan ke Kangar, ibu negeri tercinta. Ada sedikit urusan peribadi.

Saya masuk ke BIMB dan mengambil borang serta mengisinya untuk berurusan dengan kaunter. Selepas mengisi borang, saya pun mengambil nombor. Saya lihat ada sebelas orang lagi pelanggan sebelum saya. Jam di telefon bimbit saya menunjukkan pukul 11:06am. Saya terus mengambil tempat duduk.

Di bank berkenaan, ada 6 kaunter pelanggan, tetapi hanya satu sahaja yang beroperasi. Hanya pada pukul 11:29am baru satu lagi kaunter dibuka, dan hanya baru lima orang pelanggan yang berurusan. maka ada 6 lagi pelanggan di depan saya. Saya hanya dapat berurusan pada pukul 11:39am.

Jadi kesimpulan ringkas di sini, 5 pelanggan dengan satu kaunter mengambil masa 23 minit. 6 pelanggan dengan 2 kaunter mengambil masa 9 minit. Jadi mana lebih cepat? Maka kena buka lebih kaunter pelanggan.

Saya amat berharap agar pihak bank dapat mengambil perhatian terhadap hal ini. Dibelakang saya tadi masih ramai lagi pelanggan.

Kita mahu melihat institusi yang ada nama Islam dapat mengambil perhatian supaya pihak lain tidak melihat kelemahan Islam. Kalau bank lain sudah tentu buka banyak kaunter. Sebagai contoh di Kangar ada Bank Muamalat, Hong Leong Bank, CIMB, Maybank (sebagai bandingan) membuka banyak kaunter bagi mempercepatkan urusan. Kenapa hanya buka satu kaunter ketika pelanggan ramai?

Kita mengharapkan pihak bank dapat mengambil perhatian terhadap hal ini.

Saya sayang institusi ini, sebagai bank umat Islam, jadi layanilah pelanggan anda dengan baik.

Perkara ini perlu diberikan perhatian kerana orang ramai akan membuat perbandingan, jika layanan yang diterima rendah maka mungkin terpaksa berpindah kepada institusi lain.

Walaubagaimanapun, kita harus mempertahankan instiyusi ini kerana ia adalah hak umat Islam dan perlu dilihat semakin baik dari institusi lain.

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR