Sampai Maklumat

Minggu lepas, ketika mengambil barang yang di'photostat' di sebuah kedai di Arau, tuan kedai itu mengomel ,"Kata membela rakyat, tetapi semua barang mau naik harga, letrik pun nak naik lepas ni, apa tu, membela rakyat tang mana? minyak pun mungkin naik?" Itulah antara ngomel penjual berkenaan.

Saya tidak pasti kenapa dia mengomel kepada saya. Adakah dia juga berkata benda berkenaan kepada pelanggan lain? Saya tidak pasti. Jika tidak itu mungkin satu cara kempen untuk PR. Itu pandangan seorang peniaga, macam mana yang lain?

Saya berpandangan bahawa kenaikan barang mungkin terjadi secara perlahan tanpa disedari oleh rakyat. Oleh itu, rakyat tidak akan berasa sesuatu. Jika kenaikan mendadak mungkin rakyat akan terasa. Adakah kenaikan itu dapat ditampung dan ditutup dengan janji ketika pilihanraya?

Kita berharap rakyat akan melihat perkara ini. PR mesti bersedia menunjukkan bukti kemampuan menangani masalah ekonomi yang dihadapi rakyat. Rakyat mesti dimaklumkan dan dihantar maklumat kepada mereka. Jika maklumat tidak sampai kepada rakyat, rakyat tidak dapat membuat penilaian yang jelas nanti ketika PRU.

Ini satu tugasan yang besar untuk jentera penerangan parti-parti dalam PR terutama Pas dan PKR kerana bertanding dikawasan luar bandar dan pedalaman. DAP agak mudah kerana bertanding di kawasan bandar. PR kena mulai dari sekarang. Maklumat mesti jelas agar rakyat dapat membuat keputusan yang baik ketika pilihanraya nanti.

Selamat bertugas dan mengatur jentera untuk menjelaskan kepada rakyat.

Comments

Popular posts from this blog

Rokok Haram

Pemulihan

MENCARI LAILATUL QADAR