Tuesday, November 22, 2011

Bola

Nampaknya hari ini, perbincangan ramai orang akan tertumpu pada cerita Malaysia menang pingat emas sukan SEA dalam acara bolasepak. Malaysia memang mengharapkan pingat ini sebagai semangat untuk berhadapan dengan Syria, esok.

Mereka akan turun sekali lagi dengan semangat untuk menang.
Moga semangat di Jakarta dapat dibawa bersama untuk berhadapan dengan Syria di Kuala Lumpur.
Kita mengharapkan Malaysia menang malam esok. Terus berjuang Harimau Muda.....

Bola mungkin merehatkan perang parti politik kerana semuanya pasti akan memberikan sokongan kepada pasukan negara.

Monday, November 14, 2011

9 jam

Aku ada terbaca cerita kat sini. Awat la depa bagi idea ni.

Depa tak tengok ka, guru yang kerja sampai pukul 2, lepas tu balik rumah sat, mai pula sekolah pasai ada aktiviti luar. Tak kira lagi, periksa buku latihan, persediaan mengajar dan .......

Masa sekarang ni pun, tak la dalam jadual sampai petang tapi kerja sampai tengah malam.

Ada yang "jeles" pasai cikgu nampak cuti lama kot. Guru bukan ada cuti tahunan macam kerja pejabat.

Jadi kita berharap, kementerian lihat benda ini dahulu, walaupun nak buat eksperimen jangan sampai guru dan pelajar terseksa.
Semoga negara ini akan melahirkan pelajar yang kreatif dan berwibawa. Jangan terlalu dibebankan guru dengan kerja yang terlalu banyak. Depa bukan nak minta manja tetapi tugasan berdepan dengan pelajar yang bermacam ragam. Kadang-kadang terpaksa pula berhadapan dengan waris yang menyerang kerana tidak puas hati dengan sesuatu tindakan guru dan macam-macam lagi......

Saya rasa guru tetap akan kerja hingga petang atau 9 jam seperti yang dikatakan kerana tanggungjawab. Kita nak lahir pelajar berwibawa perlu guru yang dedikasi. Tapi kalau terlalu terbeban, bagaimana mereka boleh memberikan sesuatu yang terbaik di dalam kelas?

9 jam, perlukah guru buat demo?

Wednesday, November 9, 2011

Diketepikan?

Bulan lepas, Bajet 2012 telah dibentangkan oleh PM. Ramai yang puji sebagai satu bajet untuk rakyat.

Tapi rasanya tak jumpa pula yang disebut PM untuk membantu petani terutama penanam padi. Pembekal makanan negara ini macam diketepikan dalam bajet tersebut. 

Harga padi tidak naik, tetapi harga beras nampaknya akan naik jika dikatakan bekalan beras dari luar berkurangan terutamanya pasai banjir di Thailand. 

Nampaknya petani terus akan berjuang kerana harga padi yang tidak naik, sedangkan cabaran untuk menghasilkan makanan ini semakin meningkat dengan penyakit dan ancaman seperti siput dan seumpamanya.

Adakah petani saja diketepikan dalam bajet tersebut supaya terus akan bergantung kepada kerajaan? 

Tidak adakah rancangan untuk menjadikan petani kita berdikari? Peringkat awal dengan bantuan kerajaan, kemudian mereka mampu berdikari..... 

Semoga petani kita akan menghasilkan bekalan makanan yang berkualiti untuk negara, kerana bencana dan bala Allah yang menimpa akan menyebabkan bekalan mungkin terjejas.

Tuesday, November 1, 2011

Wibawa

Semalam, terlihat dan terdengar berita tentang perbincangan di DUN Pulau Pinang dari sebuah TV swasta. Yang didengari dan di dalam gambar tersebut adalah cakap dan gambar ketua pembangkang di DUN tersebut. Kita tunggu juga apa yang akan dijawab oleh pihak kerajaan negeri. Lepas tu habis sahaja berita tu.....

Adakah ini sebuah berita yang boleh dibanggakan. Kalau dalam rancangan hiburan di TV yang sama "melodi" boleh tanya kedua-dua pihak dalam berita gossip mereka, kenapa berita tentang Dewan tidak didengari dari kedua-dua pihak- barulah rakyat boleh membuat penilaiaan.

Adakah ia satu berita yang berwibawa. Kebanyakkan media berita yang ada tidak menggambarkan suasana ini iaitu mendapat maklumat daripada kedua-dua pihak yang terlibat.

Sebagai media yang dilihat oleh semua rakyat, jadilah media yang berwibawa. Jangan nanti yang hanya kata, "dengaq boleh, percaya jangan."

Rasanya tak lah susah sangat nak dapat berita dari semua pihak kerana pihak yang kena tuduh dan tertuduh tentu boleh berikan kerjasama - tapi kena adil dalam berita- supaya rakyat dapat buat satu nilaian. Jangan kita perkecilkan keupayaan berfikir rakyat negara ini.

Jadilah media kita lebih terbuka dan adil. Yakinlah mereka akan diterima dengan baik oleh pembaca.