Wednesday, November 24, 2010

Nak komplen


Pada pagi tadi saya berkesempatan ke Kangar, ibu negeri tercinta. Ada sedikit urusan peribadi.

Saya masuk ke BIMB dan mengambil borang serta mengisinya untuk berurusan dengan kaunter. Selepas mengisi borang, saya pun mengambil nombor. Saya lihat ada sebelas orang lagi pelanggan sebelum saya. Jam di telefon bimbit saya menunjukkan pukul 11:06am. Saya terus mengambil tempat duduk.

Di bank berkenaan, ada 6 kaunter pelanggan, tetapi hanya satu sahaja yang beroperasi. Hanya pada pukul 11:29am baru satu lagi kaunter dibuka, dan hanya baru lima orang pelanggan yang berurusan. maka ada 6 lagi pelanggan di depan saya. Saya hanya dapat berurusan pada pukul 11:39am.

Jadi kesimpulan ringkas di sini, 5 pelanggan dengan satu kaunter mengambil masa 23 minit. 6 pelanggan dengan 2 kaunter mengambil masa 9 minit. Jadi mana lebih cepat? Maka kena buka lebih kaunter pelanggan.

Saya amat berharap agar pihak bank dapat mengambil perhatian terhadap hal ini. Dibelakang saya tadi masih ramai lagi pelanggan.

Kita mahu melihat institusi yang ada nama Islam dapat mengambil perhatian supaya pihak lain tidak melihat kelemahan Islam. Kalau bank lain sudah tentu buka banyak kaunter. Sebagai contoh di Kangar ada Bank Muamalat, Hong Leong Bank, CIMB, Maybank (sebagai bandingan) membuka banyak kaunter bagi mempercepatkan urusan. Kenapa hanya buka satu kaunter ketika pelanggan ramai?

Kita mengharapkan pihak bank dapat mengambil perhatian terhadap hal ini.

Saya sayang institusi ini, sebagai bank umat Islam, jadi layanilah pelanggan anda dengan baik.

Perkara ini perlu diberikan perhatian kerana orang ramai akan membuat perbandingan, jika layanan yang diterima rendah maka mungkin terpaksa berpindah kepada institusi lain.

Walaubagaimanapun, kita harus mempertahankan instiyusi ini kerana ia adalah hak umat Islam dan perlu dilihat semakin baik dari institusi lain.

Sunday, November 21, 2010

aku rasa


Umat Islam di Malaysia telah menyambut Aidil Adha pada hari Rabu lepas. Wukuf di Arafah pula telah ditetapkan pada hari Isnin lepas.

Ini telah memeningkan kepala umat Islam di negara ini, sama ada boleh dak buat korban pada hari Sabtu. Tapi ramai yang yang buat hanya setakat hari Jumaat sahaja.

Persoalannya kenapa kita tidak ikut penunjuk "hari Arafah" sebagai penunjuk menyambut hari raya Aidil Adha.

Umat Islam melalui OIC perlu mengambil pendekatan yang baik bagi menggambarkan kesatuan Ummah. Kalau ibadah Haji dianggap sebagai simbol penyatuan umat seluruh dunia, maka sambutannya juga perlu menunjukkan kesatuan ummah.

OIC juga mesti berani membuat perubahan, umpamanya penentuan tarikh perlu merujuk kepada Kaabah atau Mekah, atau mulakan hari atau penanda naik matahari dari Mekah. Penetuan tarikh antarabangsa bagi umat Islam adalah Mekah. Ini bagi memudahkan umat Islam menentukan tarikh besar hari-hari Islam.

Umat Islam perlu melakukan perubahan ini.

Ini hanyalah pandangan yang mungkin boleh diperbincangkan oleh tokoh-tokoh yang lebih besar. Ini hanyalah pandangan insan kerdil.

nota: gambar tak dak kena mengena dengan tajuk, untuk penilaian: kefahaman umat Islam tentang tarikh hari raya korban.

Friday, November 12, 2010

Tak tau nak kata

Nampaknya banjir di Kedah dan Perlis semakin reda. Hanya sedikit sahaja bilangan mangsa yang masih tinggal di penempatan sementara.

Dok dengar sahabat-sahabat habaq, ramai yang dok kat pusat penempatan, tapi masa solat subuh tak ramai yang berjamaah. Mungkin solat sorang-sorang kot.

Jadi banjir yang terjadi merupakan satu peringatan dari Allah. Kenapa tidak di ambil iktibar. Ramai hanya anggap bala. Tetapi tidak bersungguh-sungguh mengambil iktibar.

Semoga kita dapat menjadikan banjir besar ini sebagai satu peringatan dan bertindak menyediakan diri untuk menghadapi ujian yang lebih besar pada masa hadapan.

Jadi kalau tak solat lagi selepas menerima ujian ini, tak tau nak kata apa lagi....

Monday, November 8, 2010

Tak buat apa

Nampaknya banjir di Kedah dan Perlis semakin surut, walaupun Alor Setar masih dalam suasana yang tidak pasti. Yang menarik tentang banjir di Kedah, ialah apabila menteri pusat menyatakan bahawa kerajaan negeri Kedah tak buat apa-apa. Biasalah tu, dulu depa kata Kelantan tak buat apa-apa, mana ada gambar MB Kelantan atau EXCO dia turun bantu rakyat. Yang ada gambar, menteri pusat dan ketua bahagian UMNO/BN sahaja. La ni mai Kedah pulak.

Jadi jangan dok percaya sangat, tak kan MB Kedah dan EXCO dia dok lena. Menteri pusat yang turun sahja yang bantu rakyat.

Media pun patut tunjukkan juga aktiviti kerajaan negeri PR, pasai rakyat nati tak percaya langsung kat depa.

Semoga rakyat Kedah dan kerajaan Kedah dapat menyelesaikan perkara ini dengan baik. biar kat depa nak kata, " Kerajaan Kedah tak buat apa..." tetapi kerajaan Kedah dah melaksanakan tugas dalam bidang kuasa yang ada.

Saturday, November 6, 2010

Tahniah

Rasanya tidak salah mengucapkan tahniah kepada pemenang. Itulah nak ucap tahniah kat BN pasai menang di Galas dan Batu Sapi.

Buat Pakatan Rakyat/Pas, jangan kecewa teruskan usaha agar dapat rampas kembali Galas pada PRU nanti. Pas pernah kehilangan kerusi Pengkalan Pasir semasa PRK selepas PRU2004 dan merampas kembali dalam PRU2008. Jadi tidak mustahil akan berulang kembali sejarah berkenaan. Galas adalah kubu kuat UMNO dan kubu yang hanya pernah dipegang oleh Semangat46 sebelum PAS pegang sat masa PRU2008. Jadi usah kecewa.

Pas mungkin terpaksa membuat "bedah siasat" kenapa majoriti BN bertambah agak besar di Galas. Ini satu kerja yang perlu dilakukan segera, lupakan kecewa kekalahan ini.

Semoga Kelantan akan terus dibawah slogan "Membangun Bersama Islam".

Thursday, November 4, 2010

Selamat Mengundi

Selamat mengundi untuk pengundi DUN Galas dan Parlimen Batu Sapi. Moga kepetusan malam nanti aakan mengembirakan penyokong yang menang. Yang kalah jangan kecewa, cuba lagi nanti dalam Pilihanraya Umum.

Harapannya moga pilihanraya serta pengundian hari ini akan diadili dengan baik oleh Suruhanjaya pilihanraya (SPR).

Semoga ia akan membuktikan bahawa SPR tidak sokong mana-mana pihak seperti yang didakwa oleh PR. Saya juga berharap berkenaan walaupun rasanya sukar.......

Selamat mengundi untuk anda semua..

Monday, November 1, 2010

Hujan

Nampaknya, di Perlis ni dah dua hari ni asyik hujan sahaja.

Mungkin akan berlaku banjir. Ini semua kuasa Allah, kita sebagai hamba hanya berserah pada-Nya.

Apabila Allah nak tunjukkan kebesaran dan kekuatan-Nya, sudah pasti manusia tidak dapat buat apa-apa. Begitu juga dengan letusan gunung berapi dan tsunami di Indonesia.

Jadi kita sebagai hamba, berdoalah kepada-Nya.

Nampak gaya hujan yang turun sejak kelmarin akan berlanjutan.