Wednesday, July 28, 2010

1 Ogos

1 Ogos 2010:

Hari ini dalam sejarah kerana guru gred DG41 hingga DG48 akan dibenarkan berpolitik. Jadi kenalah para guru yang sering memebrikan alasan bahawa mereka tidak boleh berpolitik melibatkan diri. Para guru jangan hanya pandai berteori selama ini, kini perlu turun untuk membangunkan masyarakat.

Harapan adalah besar supaya guru dapat mengerakkan masyarakat serta menunjukkan kepada masyarakat politik yang sebenarnya. Jangan rakyat takut kepada ugutan dan sebagainya.

Peluang ini perlu diambil walaupun terdapat pendapat yang mengatakan ada "udang di sebalik batu" dengan peraturan baru ini.

1 Ogos 1960:

Akta ISA diperkenalkan serta telah memakan korban ramai rakyat yang telah ditangkap tanpa bicara. Harapan rakyat agar undang-undang ini dihapuskan dan diganti dengan undang-undang yang dapat mengadili pesalah. Biar mereka dapat mempertahankan diri dengan tuduhan yang dikenakan.

Sudah lama undang-undang yang diaktakan untuk membendung komunis ini memakan hati dan perasaan rakyat yang tidak bersalah.

1 Ogos 2010:

Pelancaran pengibaran "Jalur Gemilang" yang akan diadakan di Stadium Utama Kangar. Diharpakan rakyat Malaysia dapat mngibarkan bendera kesayangan kita tersebut. Diharpakan kerajaan yang ada dapat meningkatkan keyakinan pelabur kepada negara ini.

Moga kita akan menjadi satu bangsa yang dihormati.

Mungkin terpaksa ganti kerajaan yang ada hari ini.

Sunday, July 25, 2010

Siapakah disebalik ......?

Teruja membaca lakaran cerita oleh Mazidul disini dan sini. Tahniah kerana dapat menembusi tempat tersebut. Rasanya sudah lama syarikat ini beroperasi. Pihak Imigresen Perlis (Imigresen) dan Jabatan Tenaga Rakyat Perlis (JTK) pun tahu syarikat ini.

Syarikat ini rasanya pembekal utama pekerja asing terutama pembantu rumah di Perlis selain daripada pembantu rumah harian. Pengalaman empat tahun lalu iaitu mengambil pekerja harian dari pagi hingga tengahari atau petang hingga malam. Pihak tuan rumah yang menyediakan makan tengahari atau malam. Rasanya banyak pendapatan daripada upah yang dibayar oleh pengambil tenaga harian ini. Kenapa mereka dibayar sedikit?

Rasanya syarikat ini sudah lama beroperasi, mengapa boleh lepas pandang oleh pihak berwajib seperti Imigresen dan JTK? Pihak yang JTK umpamanya terlalu menekankan supaya pekerja asing perlu diberi rehat dan cuti yang sepatutnya, melihat atau memantau syarikat ini.

Adakah ada pihak yang terlibat melindungi syarikat ini? Harap pihak SPRM dapat melihat perkara ini. Maklumkan kepada rakyat walaupun "orang besar" yang mungkin terlibat. jangan biarkan mereka membina kekayaan di atas kesusahan orang lain.

Majikan (tuan rumah) di Perlis yang pernah berurusan dengan syarikat ini tentu terkejut dengan perkembangan ini kerana mereka pasti tidak menyangka "tokey" tersebut dilihat begitu baik sekali.

Terima kasih di atas maklumat ini serta teruskan usaha membongkar kegiatan yang tidak sepatutnya dilakukan serta menyalahi undang-undang.

Friday, July 23, 2010

Perpaduan Politik

Isu perpaduan Pas UMNO menjadi isu utama yang dibincangkan kini. Ada mufti yang dicadangkan menjadi orang tengah dan ada yang tak ketahuan suruh dua parti tu bubar dan tubuh parti lain. Ini menunjukkan minat orang ramai untuk berbincang perkara ini.

Rakyat Malaysia melihat isu ini dimainkan oleh semua pihak.

Perpaduan yang diperkatakan ialah perpaduan Melayu. Mengapa tidak dibincangkan perpaduan Islam. Islam itu lebih luas dari Melayu.

Dalam Pas kini bukan sahaja ada orang Melayu tetapi berbagai bangsa. Tambahan pula dengan wujud Dewan Perhimpunan Penyokong Pas (DHPP) maka Pas tidak boleh tumpu perpaduan Melayu sahaja.

Perbincangan ini pasti menjurus kepada perpaduan politik. Inilah dilihat tujuan utama Umno ajak Pas berbincang. Kenapa? Umno sudah merasai kehilangan kuasa politik yang mereka ada selama ini. Sedangkan Pas semakin mencengkam kuasa politik dalam kerjasama dalam Pakatan Rakyat.

Rakyat juga bimbang jika ada perbincangan UMNO-PAS untuk perpaduan politik Melayu, mungkin ada perbincangan DAP-MCA untuk perpaduan politik Cina. Mungkin lebih bermasalah perpaduan rakyat selepas ini.

Mengapa UMNO beria-ia mengajak Pas berbincangkan sedangkan selama ini mereka menekan Pas. Ahli Pas pernah ditukar tempat bertugas semata-mata kerana menyokong PAS yang menyebabkan kesusahan kepada rakyat.

Pas sudah ada pengalaman bekerjasama dengan UMNO, pertama dalam kerajaan campuran Pas-Perikatan dan kemudian bersama dalam Barisan Nasional. Pas telah dibunag dari BN. UMNO tidak pernah meminta maaf dengan perbuatan yang tidak beradab tersebut.

Jadi banyak lagi bukti menunjukkan UMNO tidak berapa ikhlas untuk berbincang dengan PAS, tetapi tujuan utama memecahkan PAS dan Pakatan Rakyat.

Jadi, Pas harus bertegas dengan perkara ini supaya rakyat melihat ketegasan dan keupayaan Pas dalam membuat keputusan. Moga-moga kepimpinan Pas diberikan hidayah oleh Allah dalam menggerakan jamaah ini.

Perpaduan rakyat negara ini telah menunjukkan kematangannya. Semua bangsa dapat bersama menjalankan tugasan masing-masing. Jangan cuba jadi heto sesuatu bangsa, nanti tercetus peristiwa yang tidak diingini.

Wednesday, July 21, 2010

Subsidi

Penurunan subsidi gula dan bahan api yang berlaku telah mula meresahkan rakyat. Walaupun belum ada kenaikan besar-besaran harga barang, tetapi kesan sudah mulai di rasai.

Sajak ini, ada rasa hati seseorang tentang kenaikan harga barangan tersebut. Kita harap kerajaan dapat jelaskan kemanakah wang yang dijimatkan?? itu dibawa. Ini kerana rakyat tidak mahu wang yang mereka dapat nikmati sedikit itu untuk memperkayakan golongan tertentu.

Kita merancang dengan gah Rancangan Malaysia Ke 10, tetapi rakyat terpaksa mengorbankan rasa nikmat susidi yang diberi oleh kerajaan. Jangan kita membandingkan "harga kita yang paling rendah" apabila hendak menaikan harga sesuatu barangan.

Sudahlah awal bulan ini, kenaikan kos pos telah meningkat, kita yang terpaksa pula membayar harga yang lebih untuk mendapat sedikit keperluan asasi untuk makan dan bergerak. Berapa peratuskan rakyat kaya yang mendapat subsidi itu berbanding dengan rakyat bawahan, dengan peratus yang lebih besar? Kenapa kita selalu menekan rakyat untuk mendapat wang perbelanjaan untuk negara, sudahlah dibebankan dengan berbagai cukai.

Rakyat negara ini masih ramai yang berpendapatan rendah, tentu akan mulai merasai beban kenaikan ini pada bulan Ramadan dan Syawal ini apabila anak-nak mulai meminta untuk keperluan hari lembaran mereka.

Rakyat bawahan bukan bergaji ribuan seperti "bapa-bapa" menteri, mereka hanya petani kecil, penoreh dan nelayan. Mereka tidak berkereta besar, hanya motosikal serta kereta "cabuk" untuk membawa keluarga bersiar-siar. Mereka pasti merasai kesan kenaikan ini.

Adakah sumbangan pada gula, beras dan bahan asas pada Ramadan ini dapat mungurangkan beban ini. Walla hu aklam.

Ramai akan sokong penurunan harga bahan api serta keperluan asas untuk rakyat, walaupun mungkin baik untuk kepentingan politik BN yang mempunyai slogan "Tradisi Membela Rakyat" itu. Rakyat akan sokong tindakan itu.

Oleh itu, kerajaan perlu bertanggungjawab dalam tindakan dan jujur membantu rakyat.

Saturday, July 17, 2010

HARGA BARANG AKAN NAIK?

Kenaikan harga bahan api serta gula semalam pasti akan menyebabkan kenaikan harga barangan lain. Kerajaan telah memberi amaran dan menggesa peniaga tidak menaikan harga barang, tetapi yang pasti harga barang akan naik.

Tanyalah siapa pun pasti mereka akan kata harga barang akan naik. Kerajaan menaikan harga harga bahan api, tentu akan menyebabkan kos yang ditanggung oleh pengeluar dan pekedai akan meningkat, tentu beban kos akan terpaksa ditanggung oleh pengguna.

Tak kan lah pekedai nak tengok sahaja. Mereka terpaksa mengeluarkan modal, sudah tentu perlu mendapat untung daripada jualan mereka.

Sepastinya peniaga minuman akan menaikan harga minuman mereka kerana gula telah naik harga. Kalau masih mengekalkan harga lama tentu orang kata peniaga tu "bodoh" kerana sanggup tanggung kos yang lebih.

Jadi rakyat Malaysia akan merasai nikmat daripada kenaikan harga barang ini. Pasti kerajaan bangga kerana rakyat dapatt menyelaraskan hidup dengan penyelarasan subsidi yang akanmenyelamatkan wang kerajaan tersebut.

Kalau nak selamat duit kerajaan, rakyat yang terpaksa berkorban, kita harap setiap meneteri mengorbankan elaun mereka untuk kerajaan. Ni lagi banyak nak kutip......

Jadi rakyat di desa adalah golongan awal yang akan merasainya serta penduduk bandar yang berpendapatan rendah. Apa boleh buat, depa kata ekonomi negara berkembang, tentu banyak duit tiba-tiba perlu kurangkan bantuan terus kepada rakyat, nasiblah rakyat 1Malaysia.

Kerajaan patut berbincang di Parlimen melihat reaksi wakil rakyat sebelum melaksankan kenaikan ini. Ini habis sidang Dewan Rakyat terus naikan harga, apa punya kerajaan membelakangkan rakyat bukan rakyat didahulukan.

Jadi rakyat perlu mengambil pendekatan supaya tidak dimainkan oleh kerajaan yang ada hari ini......

Monday, July 12, 2010

Sepanyol Juara.

Sepanyol menjuarai Piala Dunia FIFA 2010 selepas menewaskan Belanda 1-0 pada perlawanan akhir di Soccer City malam tadi. Gol kemenangan juara Eropah itu dijaringkan Andres Iniesta pada minit ke-116.
Nampaknya selepas hampir sebulan bersengkang mata menunggu perlawanan bola sepak Piala Dunia, semuanya sudah selesai. Yang gembira, pasukan Sepanyol.
Nampaknya sotong yang diberikan nama Paul juga telah meneka tepat semua pemenang perlawanan yang diberikan kepadanya untuk dibuat pilihan.
Selamat tinggal Afrika Selatan dan jumpa lagi di Brazil pada 2014. Selepas ini tak perlu sengkang mata sangat kot.
Kita kembali kepada realiti, dimanakah tahap bola sepak negara ini? Adakah kita mampu ke Piala Dunia 2022 nanti? Diharapkan FAM dan persatuan bola sepak kita akan mampu merancang dan membentuk pasukan Malaysia ke Piala Dunia.

Sunday, July 4, 2010

Siapa Juara?


Sekarang musim Bolasepak Piala Dunia. Ramai manusia yang mengikuti perjalanan pertandingan ini.

Setelah tiga minggu beraksi maka, kini sudah sampai ke peringkat separuh akhir. Banyak pasukan pilihan yang telah kecundang; Perancis dan Itali pada pusingan awal, Portugal dan England pada peringkat 16 pasukan, Brazil dan Argentina pada peringkat suku akhir.

Pasukan yang beraksi pada peringkat separuh akhir ialah Sepanyol, Jerman, Belanda dan Uruguay (terpaksa bertarung play-off dengan Costa Rica). Nampaknya pasukan Eropah masih mendominasi pasukan unggul bolasepak dunia. Adakah Uruguay akan berjaya menghalang dominasi Eropah?

Minggu ini akan menentukan Juara Dunia yang baru, Adakah pasukan juara yang baru seperti Sepanyol dan Belanda atau pasukan yang pernah menjuarainya seperti Uruguay atau Jerman akan memegang piala ini untuk empat tahun yang akan datang? Sama-sama nantikannya.

Cuma saya merasakan Jerman mungkin pulang gembira kali ini.....